Így szervezzünk több ezer fős szabadtéri rendezvényt katasztrófa nélkül!

Amíg tart a jó idő, számos szabadtéri rendezvényt szerveznek országszerte, amelyeken akár több százezer ember is összegyűlik egyszerre. Nem kis kockázattal járnak az ilyen események, de vajon hogyan biztosítható, hogy baj esetén mindenki épségben és gyorsan hagyhassa el a helyszínt? Nézzük a legfontosabb alapelveket!

1. Kiüríthetőség

Reméljük, nem mondunk újdonságot azzal, hogy szabadtéri rendezvény esetén is biztosítani kell a gyors és biztonságos menekülési lehetőséget! Ehhez a várható legnagyobb létszámot kell alapul venni, majd a kiüríthetőséget úgy megoldani, hogy az adott pont 40 méteres körzetét az ott tartózkodók 4 percen belül maradéktalanul el tudják hagyni. Amennyiben két szabadtéri rendezvény is van egymás mellett, akkor a kiüríthetőséget együtt kell meghatározni, egymásra hatásuk figyelembevételével. A menekülésre szánt útvonal szélességének meg kell haladnia a 2,5 métert, továbbá ilyen célra nem jelölhető ki 25%-nál meredekebb lejtő, emelkedő vagy olyan terület, amelyen nehezen oldható meg a gyalogos közlekedés. Különösen figyelni kell a menekülésben korlátozott személyekre!

2. Menekíthetőség

Amennyiben ülőhelyes résszel is tervezünk, kizárólag a padlóhoz vagy egy-egy soron belül egymáshoz rögzített ülőhelyeket alakíthatunk ki (a padokra ez nem vonatkozik). Ezeket pedig úgy kell elhelyezni, hogy a menekülésre tervezett útvonalak hossza a sorok között ne haladják meg a 15 métert, lépcsőn, lépcsőzetes lelátón felfelé a 15 métert, lefelé pedig a 30 métert, míg sík emelkedőn és lejtőn, valamint vízszintesen haladva a 45 métert. Az ülőhelyeknél alkalmazott lépcsőknek, közlekedőknek el kell érniük a 1,1 méter szélességet, míg a szektorokat elválasztó részek esetében a 2,1 métert. Amennyiben asztalokat is elhelyezünk, körülötte székekkel, akkor a sík emelkedők esetén alkalmazott 45 méter lesz a menekülési útvonalak maximális hossza.

3. Láthatóság

Amennyiben rendezvényünk nemcsak a nappali órákban látogatható, gondoskodnunk kell róla, hogy a menekülési lehetőségek sötétedés után is egyértelműen láthatóak legyen! Biztosítani kell tehát a közlekedési és menekülési utak megvilágítását (nem nyílt lánggal!), valamint ki kell helyeznünk legalább 1200*600 mm nagyságú, a menekülés irányát jelző biztonsági jeleket! Ezeket úgy kell kialakítanunk, hogy a rendezvény teljes ideje alatt, annak bármely pontjáról legalább egy jelölés látható legyen! A közterületi világítással rendelkező közlekedési és menekülési útvonalakon külön megvilágítást és a megvilágításhoz tartalék energiaforrást kiépítenünk nem kell.

4. Biztonság

Hiába a szakszerű menekülési útvonal és terv, amikor több ezer ember egyszerre pánikol be! Ezért kiemelten fontos, hogy a rendezvény alatt, annak típusához és a helyszínhez igazítottan biztosítva legyen a kellő biztonsági személyzet, legalább minden megkezdett 200 fő vendégre 1 fő! Amennyiben hatványozottan számítunk menekülésben korlátozott személyek részvételére, akkor 100 emberenként 1 fő biztonsági személyzettel kell számolnunk.

5. Tájékoztatás

A rendezvény résztvevőit a rendelkezésre álló eszközökön rendszeresen tájékoztatnunk kell a menekülő utak elhelyezkedéséről, illetve a biztonsági tájékoztató pontjairól.

EszközTájékoztatásMegjegyzés
Min. 2 méter képátlóval rendelkező kivetítőMenekülő utak és biztonsági tájékoztatás
Kiépített hangosító rendszerMenekülő utak, biztonsági tájékoztatás és tűz- vagy káresemény bekövetkezésekor szükséges teendőkAmennyiben a rendszer tartalék energiaellátása 30 percen át nem biztosított, villamos hálózattól független hangosító eszközt kell telepíteni!
Telepített, villamos hálózattól független hangosító eszközMenekülő utak, biztonsági tájékoztatás és tűz- vagy káresemény bekövetkezésekor szükséges teendőkHangosító rendszer híján minden megkezdett 3000 m2-re legalább 1 db villamos hálózattól független hangosító eszközt kell telepíteni!

A hangosító rendszert vagy eszközöket a pánikhelyzet kialakulásának megakadályozására, a menekülők informálására, mozgásuk irányítására késedelem nélkül alkalmazni kell. A hangosítást úgy kell megoldani, hogy az a szabadtéri rendezvény bármely pontján jól hallható legyen!

6. Készültség

A menekülési utak mellett gondoskodnunk kell a tűzoltási utakról is, amelyek a tűzoltó gépjárművek közlekedésére alkalmasak! Számoljuk vele, hogy a helyszín és a tervezett létszám ismeretében az illetékes tűzvédelmi hatóság meghatározott számú tűzoltó gépjármű és hozzá tartozó személyzet felügyeletét írhatja elő, amelynek költségét a rendezvény szervezőjeként nekünk kell viselni. Gondoskodnunk kell továbbá megfelelő számú és teljesítményű tűzoltó eszközről! Ezek pontos paramétereit az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 212. § (1) pontjában találja meg!

7. Tervezés

A rendezvény szervezőjeként az is feladatunk, hogy a vonatkozó tűzvédelmi előírásokat, biztonsági intézkedéseket írásban meghatározzuk, majd a rendezvény kezdete előtt tíz nappal azt az illetékes első fokú tűzvédelmi hatóságnak eljuttassuk! Ezt a dokumentációt a rendezvény végét követően legalább egy évig meg kell őriznünk. Emellett gondoskodnunk kell a személyzet tűzvédelmi oktatásáról is, majd az azt igazoló dokumentumot a rendezvény ideje alatt a helyszínen kell tárolnunk.
Amennyiben rendszeres rendezvényről beszélünk, úgy kizárólag az első alkalommal kell kidolgozni a tervet, a későbbiekben elég csak a tűzvédelmi szempontot érintő változást bejelenteni.

Bízza ránk! A Magyar Tűzvédelem nagy szakmai múlttal rendelkező munkatársai naprakészek a tűzvédelmi jogszabályok és szabványok terén, tapasztaltak a hatósági ellenőrzések lefolytatásával kapcsolatban. Garantáljuk, hogy velünk nem fog tűzvédelmi bírságot fizetni, és ami a legfontosabb: rendezvénye mindig tökéletes biztonságban lesz!
Kérjen árajánlatot!

Magyar Tűzvédelem